Bratislava láka turistov už aj vo viedenskom metre

Autor: Soňa Svoreňová | 17.10.2013 o 11:00 | Karma článku: 7,68 | Prečítané:  1644x

Dramatický rozdiel medzi potenciálom cestovného ruchu v našej krajine a počtom zahraničných turistov je všeobecne známy fenomén. Majitelia reštaurácií a hotelov zívajú pri pohľade na voľné stoličky a neobsadené hotelové izby a smutne poškuľujú na červené čísla v účtovnej závierke. Aj priemerný lajk predsa vie aký čarokrásny a malebný je náš rodný kraj, len tí neprajní, nevzdelaní a nesvetaskúsení zahraniční turisti nás nie a nie objaviť! Alebo žeby bol problém niekde inde?

Turistickou destináciou číslo jeden na Slovensku je Bratislava. Štatistické ukazovatele návštevnosti hlavného mesta rastú. V prvom polroku 2013 navštívilo Bratislavu 437 864 návštevníkov, ktorí v našom meste aj prenocovali. Ak by sme chceli dostať skutočný počet, je potrebné k tomuto číslo pripočítať jednodňových návštevníkov, ktorí prišli vlakom, autobusom či loďou len na niekoľko hodín.

Ešte donedávna bola Bratislava nelichotivo vnímaná ako destinácia na tri hodiny. Žiaľ, nejedna zahraničná cestovná kancelária si povie, veď čo už by tu mohol návštevník obzerať viac ako tri hodiny? Zdá sa že trend sa začal otáčať. Bratislava pomaly prestáva byť len trojhodinovou zastávkou medzi Viedňou a Budapešťou. V hlavnom meste v poslednom čase narastá aj počet prenocovaní, čo svedčí o tom, že turisti sa tu radi zdržia aj na dlhšie.

Ako predĺžiť sezónu

Turizmus v hlavnom meste je nezanedbateľným zdrojom príjmov. Len na dani z ubytovania získa hlavné mesto ročne viac ako 2 milióny eur. Turisti tu pritom míňajú peniaze rôznym spôsobom – na ubytovaní, stravovaní, sprievodcovských službách, na návštevách pamiatok turistických sprievodcoch či doprave. O tom, ako významné je to pre zamestnanosť, azda ani netreba písať.

S trochou nadsázky sa dá povedať, že v sezóne mali subjekty podnikajúce v cestovnom ruchu o prácu postarané. Boríme sa síce s tým, že v posledných rokoch klesá ochota turistov míňať peniaze, a je snaha získať služby čo najlacnejšie, ale toto je celosvetový trend ako sprievodný znak krízy, a v Bratislave na ňom zmeníme len málo. Napriek tomu však návštevníci hlavného mesta dávajú priamo či nepriamo prácu stovkám, ba až tisícom ľudí.

Naše skúsenosti však hovoria, že Bratislava je vnímaná ako sezónna destinácia, ktorá stojí za návštevu od mája do septembra. Následkom toho majú turistickí sprievodcovia, incomingové cestovné kancelárie, ale aj majitelia reštaurácií mimo letnej sezóny niekoľkomesačnú neplatenú dovolenku.  A práve toto by malo byť ďalšou výzvou pre marketing Bratislavy.

Bratislava patrí k zeleným mestám. Príroda v meste a jeho okolí sa v októbri a novembri oblieka do pestrých farieb. Stačí vyliezť v hmlisté jesenné ráno na hradný kopec, pozrieť sa na opar nad Dunajom, nadýchať sa iskrivého jesenného vzduchu, svet je hneď krajší a jesenná depresia stráca svoju moc. Vinohrady v okolí mesta majú v tomto čase tiež svoje čaro. V novembri zase dni otvorených pivníc lákajú na ochutnávku prvého svätomartinského a nejakú tú pečienku s lokšou.

Plytvanie potenciálom

Problém určite nie je v tom, že by Bratislava na jeseň nemala čo ponúknuť, len sa akosi potenciálom tohto krásneho ročného obdobia trestuhodne plytvá. Čo s tým? Lákať v tomto období turistov z poza oceánu alebo iných ďalekých kútov sveta určite nemá zmysel.

Na dlhé a vopred plánované cesty si každý vyberie obdobie, v ktorom má najväčšiu istotu, že dovolenku nestrávi prekladaním dáždnika z jednej ruky do druhej. Ideálneho jesenného návštevníka Bratislavy preto netreba hľadať ďaleko. Keďže skoro 80%  Viedenčanov ešte nikdy nebolo v Bratislave, sú práve títo susedia ideálni kandidáti na to, aby si v slnečný jesenný deň povedali „U nás to už poznáme, poďme sa pozrieť k susedom!“

Preto sa bratislavská organizácia cestovného ruchu rozhodla objednať na mesiac október kampaň zameranú na propagáciu Bratislavy vo viedenskom metre. Moderné, atraktívne brožúry  s názvom „48hours in Bratislava“ lákajú cestujúcich na návštevu nášho hlavného mesta počas celého mesiaca október. Ponúkajú nielen pekné zábery či výstižné fotografie, ale aj tipy kde prespať a ako sa do Bratislavy čo najrýchlejšie dostať. Dunajská ryba, ktorú vystrašil okolo sa rútiaci Twin City Liner na zadnej obálke brožúry musí pobaviť každého.

Slováci majú vo zvyku namiesto riešení sa sťažovať ako nič nefunguje. Slovensko ani hlavné mesto „nepredáme“ turistom bez toho, aby sme na to nevynaložili maximálne úsilie. Možno aj zmienená kampaň vo viedenskom metre prispeje k tomu, aby štatistiky za druhý polrok ukazovali podobne pozitívne trendy ako za polrok prvý. Skrátka, aby sme si krásu bratislavskej jesene nenechávali len pre seba, ale podelili sa o ňu aj so susedmi.

Autorka je členkou Predstavenstva Bratislava TouristBoard

Kampaň Bratislavy vo viedenskom metre
Takto vyzerá titulka brožúrky, ktorá propaguje Bratislavu vo Viedni

Kampaň Bratislavy vo viedenskom metre
Rakúšania tigre zbožňujú

Kampaň Bratislavy vo viedenskom metre

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NKÚ sa na kauzu Evka nemusí pozrieť. Lajčáka podržali poslanci parlamentu

Za návrh, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel Najvyšší kontrolný úrad nehlasoval ani jeden poslanec Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.

SVET

Súdy extrémistom neškodia, bránia sa slobodou prejavu

Holandského politika za urážky Maročanov odsúdili bez trestu. Radikáli súdy často využívajú na svoju propagáciu.


Už ste čítali?