Prídete do nového mesta, sadnete na letisku do taxíka a po príchode do centra len krútite hlavou nad vysokou cenou jazdy. Žiaľ, takáto negatívna skúsenosť nie je neznáma ani návštevníkom Bratislavy. Hlavne keď zistia, že z letiska sa do centra mesta dostanú za krátkych 15 minút. Často krát ich kroky vedú do informačného centra a pýtajú sa, či zaplatená cena bola skutočne adekvátna. Ak sa dozvedia, že boli oklamaní, alebo sa niekto na ich úkor neprimerane obohatil, kazí to ich dojem z mesta. Bratislava potom ostáva v pamäti ľudí ako mesto, kde sa klame a podvádza. Napriek snahe oblastnej organizácie cestovného ruchu Bratislava Tourist Board (BTB) o osvetu a informáciách o priemerných cenách taxíkov na relevantných prístupových bodoch do mesta sa vždy nájde turista, ktorý padne do rúk taxikárovi so svojskou cenotvorbou. Cestovný ruch je odvetvie, ktoré druhú šancu nedáva takmer nikdy.
Päťdesiat eur z letiska do centra
Hlavné mesto sa v spolupráci so Slovenskou obchodnou inšpekciou a Bratislavskou organizáciou cestovného ruchu rozhodli uskutočniť v posledných týždňoch kontrolu taxikárov. Zlá správa je, že nedostatky sa zistili asi v dvoch tretinách prípadov. Dobrá, že v mnohých prípadoch nešlo o tak závažné záležitosti, aby pokazili imidž mesta. Naopak, aj v prípade, kde porušenie zistené nebolo, môže z pohľadu turistu prísť k pocitu, že bol oklamaný. Najvyššia cena, za ktorú sa inšpektori odviezli z letiska, dosiahla 50 eur. Nepomáha ani to, že taxikár mal túto cenu vopred uvedenú. Akonáhle turista zistí, ako blízko je do centra, spokojný nebude. Mnohí turisti, ale aj kolegovia nám avizovali, že aj cena z hlavnej stanice na námestie SNP neraz presahuje aj 30 eur.
Kontrola sa stala tento týždeň obľúbenou témou rozhovorov taxikárov so zákazníkmi, a tak sa človek všeličo dozvie. Okrem iného aj to, že mnohí taxikári veľmi dobre medzi sebou vedia, kto robí hanbu a poškodzuje dobré meno. Ako to už u nás chodí, boja sa niečo povedať zo strachu minimálne o svoje autá ak nie aj o seba. V priebehu kontroly mnohé taxíky stojace na stanovištiach podozrivo rýchlo zbalili označenie taxi a ufujazdili kade ľahšie. Nuž, kapacity každej kontroly sú obmedzené. Dispečingy určite fungujú lepšie ako dopravné správy rádia Express.
Falošná kolegialita
Kľúčom k riešeniu problému je v prvom rade presvedčiť taxikárov, ktorým záleží na slušnosti a dobrom mene, aby sa nebáli povedať, kto poškodzuje ich profesnú česť, a na koho by si teda mali štátne orgány prioritne posvietiť. Akosi u nás stále platí, že kto niečo prezradí, je považovaný za bonzáka. Myslenie treba otočiť tak, že svojich kolegov a seba samého poškodzuje najmä ten, kto vie o neférovom jednaní s klientom a nič nepovie. Podporiť taxikárov,že vynútená falošná kolegialita nemá s férovosťou a slušnosťou nič spoločné. Rovnako by sa mali mať na pozore aj Bratislavčania a Bratislavčanky a pri akomkoľvek podozrení z neférového jednania odmietnuť zaplatiť a kontaktovať políciu. Naopak, ak ste boli spokojní, môžete nechať sprepitné. Kým sa však všetko toto naučíme, neostáva nám zrejme nič iné, len pravidelne posielať falošné správy o chystanej kontrole do dopravných servisov.
Hlavné mesto rozvíja cestovný ruch, ktorý je založený na kvalitných službách. V Bratislave každoročne narastá počet turistov a svedčí to o tom, že hlavné mesto je medzi turistami obľúbené. Aj napriek celkovej spokojnosti s pobytom v meste, jedna takáto zlá skúsenosť stačí na to, aby návštevníkov od opätovnej návštevy mesta odradila. Taxislužby nevynímajúc.
Autorka je členka predstavenstva Bratislava Tourist Board