Ako zlepšiť dopravu vo Vrakuni

Autor: Soňa Svoreňová | 10.11.2014 o 9:00 | Karma článku: 4,17 | Prečítané:  382x

Cesta z Vrakune do centra by mala trvať autom 15 a trolejbusom 21 minút. Realita v špičke je však viac ako dvojnásobok. Rovnako veľkým problémom je aj parkovanie v mestskej časti.

Doprava predstavuje najvážnejší problém našej mestskej časti. Pociťuje to tak väčšina susedov, s ktorými som hovorila. Vrakuňou prechádzajú hlavné cestné ťahy z okolitých mimobratislavských obcí a miest. Do hlavného mesta dochádza tadiaľto veľké množstvo pracujúcich. V dôsledku tu vznikajú veľké dopravné zápchy, MHD mešká. Rovnako v tejto veľkej mestskej časti chýba zastávka železnice. Dobudované nie je ani záchytné parkovisko. Dostať sa do centra mesta znamená pre Vrakunčana zbytočne stráviť v zápchach desiatky hodín mesačne. Čo s tým?

Trolejbusom o 15 minút rýchlejšie v centre

Vďaka dopravným zápcham Dopravný podnik čoraz ťažšie dokáže dodržiavať cestovný poriadok. Cestujúci oprávnene nadávajú a mnohí radšej presadnú do auta, ktoré síce stojí v tých istých zápchach (alebo ako sa hovorí lepšie sa plače v Mercedese ako v autobuse). So stúpajúcim počtom áut však zápchy len rastú a rastú. Začarovaný kruh, ktorý je potrebné niekde preťať. Riešenie týchto problémov je najmä vo vytvorení preferencie verejnej dopravy. Vďaka tomu vznikne rýchlejší spôsob dopravy a aj mnohí vodiči radi presadnú do trolejbusov, čo zase zrýchli cestovanie aj autám. Keďže dopravné zápchy sa tvoria v smere do centra najmä na Vrakunskej ulici od Hradskej po Popradskú, prvé opatrenia je potrebné vytvoriť najmä tu. Stredový odbočovací pruh by sa dal prebudovať na vyhradený BUS pruh a vhodnou úpravou cestnej svetelnej signalizácie na križovatke s ulicou Svornosti sa dá tiež preferovať MHD. Nasledovať by mali dve ďalšie opatrenia: Po prvé, čo najrýchlejšie zriadenie záchytného parkoviska pri cintoríne Vrakuňa, aby tí, čo prichádzajú z obcí mimo Bratislavy, tam odparkovali svoje autá a pokračovali do centra MHD. Toto opatrenie zníži počet áut na Gagarinovej ulici a zrýchli cestu do centra. Po druhé, zúženie jazdných pruhov na Gagarinovej ulici a namaľovanie piateho jazdného pruhu v smere do mesta. Vďaka tomu by sa mala jazda trolejbusu v rannej špičke zrýchliť približne o 15 minút. Ak vytvoríme BUS pruh pred križovatkou s Popradskou ulicou aj v opačnom smere, zrýchlime cestovanie do Vrakune aj v popoludňajšej špičke. 
 

Nová železničná zastávka vo Vrakuni

Naša mestská časť tento rok prekročila počtom obyvateľov 20 tisíc. V celoslovenskom meradle by sa umiestnila na 40. mieste ako stredne veľké mesto len o niečo väčšie ako Žiar nad Hronom, Rožňava či Dolný Kubín. Viete si predstaviť, že by tieto mestá nemali železničnú stanicu? Vrakuňa ju však nemá. Zavedením železničných spojov od spoločnosti Regio Jet vznikla atraktívna ponuka pre cestujúcich v smere od Dunajskej Stredy do Bratislavy. Ak by na konečnej trolejbusov na Čiližskej vznikla nová železničná zastávka, vznikol by tak atraktívny prestupný terminál. Vlakom z Vrakune by ste sa dostali na stanicu Nové mesto za 7 minút a na hlavnú stanicu za 15 minút. Železnice SR aktuálne kreslia projektovú dokumentáciu na výstavbu terminálov integrovanej osobnej prepravy. Jeden takýto terminál má vzniknúť aj v Ružinove. Ak hlavné mesto predĺži električkovú trať v Ružinove od obratiska Astronomická až po železnicu, výrazne sa zlepší spojenie Vrakune s Ružinovom či s Trnavským mýtom alebo dokonca aj centrom mesta. Toto rozhodnutie majú v rukách poslanci Mestského zastupiteľstva.
 

Poriadok v parkovaní

Zaparkovať svoje auto vo Vrakuni neraz hraničí s nemožnosťou. Autá zaberajú skoro všetok verejný priestor, niektoré stoja aj v dvoch alebo troch radoch, výnimkou nie je ani parkovanie na chodníkoch či dokonca na zeleni. Riešenia nemusia byť také zložité, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Mnohé slovenské mestá už prijali parkovaciu politiku, ktorá zvýhodňuje domácich obyvateľov. Bratislava je výnimkou. Poslanci mestského zastupiteľstva tento rok ani na druhý pokus parkovaciu politiku neschválili. Bez jasných pravidiel sa však určite nepohneme. Predovšetkým je potrebné zvýhodniť pri parkovaní obyvateľov, ktorí vo Vrakuni vlastnia dom alebo byt. Tí by mali parkovať pred svojím domov bezplatne alebo len za symbolický administratívny poplatok. Pokiaľ bude chcieť parkovať vo Vrakuni mimobratislavčan, bude platiť. Okrem toho, že to mnohých vodičov odradí prísť do hlavného mesta autom, zvýši to príjem do pokladnice mestskej časti. Ďalším opatrením by malo byť zrušenie časti vyhradených miest, pretože tie často zvyčajne zívajú prázdnotou, kým iní obyvatelia nemajú kde zaparkovať. Parkovacia politika určite nevyrieši všetky problémy s parkovaním, vytvorí však jasné pravidlá. Napokon, príjem z parkovného môže slúžiť aj na vybudovanie nových parkovacích miesto alebo garáží.

Niektoré z týchto opatrení sa dajú realizovať rýchlo, niektoré budú stáť viac úsilia, presviedčania a dlhodobejšej práce. Nič z vyššie spomenutého však nie je za predpokladu intenzívnej spolupráce mestskej časti a jej zástupcov v mestskom zastupiteľstve nemožné.

_____

O mne

Narodila som sa a žijem v Bratislave. Profesionálne sa venujem najmä cestovnému ruchu ako turistická sprievodkyňa v hlavnom meste aj v zahraničí. V rámci mojej práce sa často stretávam s ľuďmi z iných krajín, a napriek tomu, že mnohí obyvatelia vnímajú naše mesto negatívne, Bratislava je u turistov obľúbená. Myslím, že aj má byť prečo. Ako členka predstavenstva Bratislavskej organizácie cestovného ruchu podporujem propagáciu Bratislavy doma aj vonku, spoluiniciovala som opätovné otvorenie bratislavských mestských hradieb. Od februára tohto rok som členkou Rady hlavného mesta pre trhy a podieľala som sa na novej koncepcii vianočných trhov, ktoré už tento rok budú pre všetkých atraktívnejšie. Som podporovateľkou cyklodopravy a zdravého spôsobu života v meste. Pravidelne píšem o Bratislave, venujem sa aj skrášľovaniu verejných priestorov a zapájaniu dobrovoľníkov do aktivít mesta.

V komunálnych voľbách 2014 kandidujem na poslankyňu Mestského zastupiteľstva za Vrakuňu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NKÚ sa na kauzu Evka nemusí pozrieť. Lajčáka podržali poslanci parlamentu

Za návrh, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel Najvyšší kontrolný úrad nehlasoval ani jeden poslanec Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.

SVET

Súdy extrémistom neškodia, bránia sa slobodou prejavu

Holandského politika za urážky Maročanov odsúdili bez trestu. Radikáli súdy často využívajú na svoju propagáciu.


Už ste čítali?