reklama

Ako prichádzajú kultúrne inštitúcie o príjmy

Vo svete je úplne bežné, že mestá a inštitúcie vďaka turizmu získavajú do kasy nemalé príjmy. To podporuje zamestnanosť a lokálnu ekonomiku. Len u nás sa tomu akosi nepochopiteľne bránime.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

S prípravou novej turistickej sezóny sa v Bratislave každoročne opakuje ten istý scenár. Viacero cestovných kancelárií sa pravidelne a trpezlivo pokúša nadviazať spoluprácu s rôznymi kultúrnymi inštitúciami. Patria sem múzeá, divadlá, galérie či hudobné stánky. Každoročne však narazia na ten istý problém. Nepochopiteľný nezáujem o zvyšovanie počtu návštevníkov. Kultúrne inštitúcie majú svojím zriaďovateľom zväčša stanovené úlohy, podľa plnenia ktorých sú odmeňované a hodnotené. Zvyšovanie počtu návštevníkom z radov zahraničných turistov, prenájom priestorov či iné aktivity ako zvýšiť tržby, sem očividne nepatrí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za posledných pár týždňov mi volalo niekoľko zúfalých kolegov z cestovných kancelárií. Tak napríklad, jedna cestovná agentúra, ktorá zabezpečuje program pre lode s tematickými plavbami zameranými na hudbu, chcela objednať prehliadky Reduty na rok 2016. Prípadne ako by to nebolo možné, tak aspoň na rok 2017. Podotýkam, že ide o lode luxusné, ktoré majú dosť vysoké rozpočty na program pre klientov. Odpoveď bola asi nasledovná: Je to možné, ale okrem letných prázdnin, víkendov, len počas pracovnej doby do 16.00 a pokiaľ nie sú žiadne skúšky (čo vedia povedať najskôr asi mesiac dva dopredu). Inak povedané, takmer nikdy. A hlavne, pár mesiacov dopredu je to už cestovke nanič, pretože veľké lodné spoločnosti teraz(!) dokončujú program na rok 2016 a čochvíľa začnú robiť program na rok 2017. Pokiaľ im teda miestna agentúra nevie garantovať nejaký program minimálne rok vopred, tak ho do ponuky skrátka nezaradia. A tak peniaze, ktoré mohli skončiť v štátnom rozpočte, alebo v pokladni niektorej kultúrnej inštitúcie, doslova odplávajú ďalej po Dunaji niekam, kde ľudia hľadajú spôsoby ako sa to dá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O zákazníkov sa pripravujeme sami

Dosť často počúvame lamentovanie, že dolnorakúske obchody tunelujú našu ekonomiku. A keby len obchody! Rovnako to robia aj rakúske múzeá, zámky, galérie. Tisíce amerických či nemeckých turistov z Bratislavy vyrážajú na výlety do Schlosshofu alebo Eszterházyovskeho zámku v Eisenstadte. Tragédiou je, že o zákazníkov sa pripravujeme sami a dobrovoľne.

Takmer všetky naše múzeá zabúdajú na dva veľmi dôležité a veľmi bežné nástroje, ktoré účinne dokážu prilákať turistov: skupinová zľava a provízia pre cestovnú kanceláriu. Skupinová zľava robí cestovanie cez cestovnú kanceláriu atraktívnejším. Logicky teda motivuje cestovné kancelárie a agentúry získavať pre kultúrne stánky čo najviac návštevníkov. Múzeá sú typickým príkladom inštitúcie s fixnými nákladmi, teda jej náklady skoro vôbec nezávisia od počtu návštevníkov. O to viac by jej malo záležať na tom, aby jej sálami prešlo čo najviac návštevníkov. Druhým fungujúcim nástrojom je provízia. Možno si niekto položí otázku prečo by ju mala cestovná kancelária dostať a prečo ju všade vo svete dostáva. Pár zbehlých cestovateľov alebo milovníkov umenia dokáže informáciu o zaujímavom múzeu či novej výstave nájsť po vlastnej linke. Vo väčšine prípadov však návšteve predchádza nejaká marketingová aktivita, resp. reklama. A túto úlohu v prípade zahraničných turistov preberá na seba cestovná kancelária. Jej provízia je odmenou za to, že klienta získala a priniesla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Turizmus nie je samoúčelný. Len v Bratislave sa množstvo peňazí, ktoré tu turisti nechajú, pohybuje hodne cez číslo 100 miliónov eur. To prináša veľké množstvo pozitív aj pre domácich obyvateľov vrátane pracovných príležitostí. Stále však trestuhodne plytváme našim potenciálom. Čo je najhoršie, najviac plytvajú štátne inštitúcie, ktoré by finančnú injekciu potrebovali najviac. Najvyšší čas sa pozrieť, čo môžeme spraviť pre to, aby „naše“ peniaze neplávali ďalej dolu Dunajom...

Soňa Svoreňová

Soňa Svoreňová

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  12x

poslankyňa mestského zastupiteľstva Bratislavy, členka predstavenstva Bratislavskej organizácie cestovného ruchu, majiteľka cestovnej kancelárie Zoznam autorových rubrík:  CestovanieŽivot v BratislaveNázory

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu